تغیر مسیر یافته از - ابد (قاموس‌قرآن)
زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

ابد (مفردات‌قرآن)





اَبَد به معنای همیشه و پیوسته در قرآن مجید ۲۸ بار بکار رفته است‌. در آیه ۳ سوره کهف می‌خوانیم: «ماکِثِینَ فِیهِ‌ اَبَداً» یعنی مؤمنان در آن اجر همیشگی هستند. معنای دیگر آن دهر است.


۱ - دیدگاه لغت‌شناسان



راغب در مفردات گوید: اَبَد زمان مستمرّی است که قطع نمی‌شود و در مادّه «اَمَد» گوید: اَبَد بمعنی زمان غیر محدود است.
در اقرب الموارد هست که: اَبَد ظرف زمان است و برای تاکید مستقبل می‌آید نه برای دوام و استمرار آن، چنان‌که قطّ و البتّه برای تاکید زمان ماضی است گویند: «ما فعلت‌ قطّ و البتّة و لا افعله‌ اَبَدَا» بنا بر این سخن، کلمه ابد همیشه معنای ما قبل خود را تاکید می‌کند، بعبارت دیگر تاکید است نه تاسیس.

۲ - معنای تأسیسی ابد



تدبّر در آیات قرآن مجید ثابت می‌کند که ابد فقط برای تاکید نیست آیاتی هست که بوسیله «اَبَد» از آنها دوام و همیشگی فهمیده می‌شود نظیر «ماکِثِینَ فِیهِ‌ اَبَداً» «لا تَقُمْ فِیهِ‌ اَبَداً» «وَ لا اَنْ تَنْکِحُوا اَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ‌ اَبَداً» و آیات دیگر.
ناگفته پیداست که از مکث و عدم قیام و عدم تزویج زنان حضرت رسول (صلّی‌اللَّه‌علیه‌و‌آله) بعد از فوتش، در صورتی دوام و استمرار فهمیده می‌شود که‌ «اَبَداً» به آنها اضافه شود و بدون آن دوام و عدم آن هر دو محتمل خواهد بود. در این صورت‌ «اَبَداً» برای تاسیس معنای جدیدی است نه تاکید معنای ما قبل.

۳ - به معنای دهر



مخفی نماند «اَبَداً» بمعنی دهر بکار رفته چنان‌که در قاموس و غیره هست و نیز وصف استعمال شده چنان‌که در نهج البلاغه خطبه ۱۰۹ آمده: «اَنْتَ‌ الْاَبَدُ فَلَا اَمَدَ لَکَ؛ یعنی خدایا تو دائم و همیشگی هستی و برای تو زمان محدودی نیست». در این استعمال هم، معنای اصلی که دوام باشد در نظر است.

۴ - پانویس


 
۱. کهف/سوره۱۸، آیه۳.    
۲. کهف/سوره۱۸، آیه۳.    
۳. توبه/سوره۹، آیه۱۰۸.    
۴. احزاب/سوره۳۳، آیه۵۳.    
۵. امام علی (علیه‌السلام)، نهج البلاغه، ص۹۸، خطبه۱۰۹.    


۵ - منبع



قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، برگرفته از مقاله «ابد»، ج۱، ص۳-۴.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.